gfhshejbfjs

gfhshejbfjs

gfhshejbfjs

mein craft

 

 
 

Minecraft[edytuj]

 
padlock
 
Minecraft
ilustracja
Producent

Mojang Studios (Java, Bedrock i New Nintendo 3DS)
Other Ocean Interactive (New Nintendo 3DS)[1]
4J Studios (Legacy Console Edition)[2]

Wydawca

Mojang Studios, Microsoft Studios

Projektant

Markus Persson (Notch)
Jens Bergensten (Jeb)

Artysta

Markus Toivonen (Junkboy)[3], Jasper Boerstra[4]

Kompozytor

Daniel „C418” Rosenfeld,
Lena Raine,
Kumi Tanioka[5]

Wersja

1.19.4
(14 marca 2023) [±]

Data wydania
Gatunek

gra survivalowa

Tryby gry

gra jednoosobowagra wieloosobowa

Kategorie wiekowe

PEGI: 7+[13]

Język

m.in. angielski oraz polski

Wymagania sprzętowe
Platforma

PC (Microsoft Windows), Xbox OneXbox 360PlayStation 4PlayStation 3PlayStation VitaAndroidiOSWindows PhoneFire OSOuyaWii UApple TVFire TVNintendo Switch[12]New Nintendo 3DS

Nośniki

dystrybucja cyfrowadysk optyczny (wersje konsolowe)

Kontrolery

mysz i klawiaturagamepad oraz ekran dotykowy; obsługa gogli rzeczywistości wirtualnej: Samsung Gear VROculus Rift

Strona internetowa

Minecraft – komputerowa gra survivalowa o otwartym świecie stworzona przez Markusa Perssona i rozwijana przez Mojang Studios[a]Minecraft pozwala graczom na budowanie i niszczenie obiektów położonych w losowo generowanym świecie gry. Gracz może atakować napotkane istoty, zbierać surowce czy wytwarzać przedmioty.

Pierwsza publiczna testowa wersja gry została wydana 17 maja 2009 roku, natomiast pełna wersja ukazała się 18 listopada 2011 roku na komputery osobiste. Następnie wydano wersje na konsole i platformy mobilne. Jeszcze przed oficjalną premierą gra zdobyła popularność i wiele nagród. Co roku odbywa się konwent fanów gry – Minecon. Sukces gry spowodował, że zaczęto sprzedawać związane z nią przedmioty np. książki, zabawki, tematyczne klocki Lego.

Rozgrywka

Minecraft jest grą bez określonych celów, jednak bardzo ważne jest przetrwanie[14]. Gracze mają nieograniczone możliwości w eksplorowaniu i modyfikowaniu świata[15]. Dostępne są również osiągnięcia (ang. achievements[16], w wersji 1.12 zastąpiono je systemem postępów – ang. advancements[17]). Widok w grze jest przedstawiony domyślnie z perspektywy pierwszej osoby, ale istnieje możliwość zmiany na widok trzecioosobowy[18]. Ideą Minecrafta jest budowanie i niszczenie konstrukcji składających się z bloków. Świat gry zbudowany jest z obiektów 3D, głównie sześcianów, ułożonych w stałej strukturze siatki reprezentujących różne bloki: trawę, ziemię, kamień, drewno, lawę czy wodę[19]. Gracz może rozbijać bloki, a następnie tworzyć z nich inne bloki lub przedmioty[14]. Pomimo tego, że gracze mogą poruszać się bez żadnych przeszkód po świecie, to bloki muszą być umieszczane w trójwymiarowej siatce. Jedynym ograniczeniem w tworzeniu jest tylko ich wyobraźnia[20].

Po rozpoczęciu gry, bohater zostaje umieszczony w stale rozwijającym się i niemal nieograniczonym wirtualnym świecie[21], który podzielony jest na biomy[22][23]. Gracz może przemierzać tereny gry składające się z nizin, gór, lasów, jaskiń czy różnych zbiorników wodnych[21]. Czas w grze opiera się na cyklu dnia i nocy, trwającym około 20 prawdziwych minut[24]. Podczas swojej wędrówki gracz może spotkać różnorodnych bohaterów niezależnych, zwanych mobami, włączając w to zwierzęta, osadników i potwory[25]. Na pasywne stworzenia – takie jak krowy, świnie czy kurczaki – można polować, aby zdobyć jedzenie i materiały. Pojawiają się one w dzień. Dla kontrastu, stworzenia wrogie, takie jak pająki, creepery, szkielety czy zombie, pojawiają się w nocy lub w ciemnych miejscach, jak na przykład jaskinie[21].

Świat gry jest tworzony na bieżąco podczas jego eksplorowania używając ziarna, które otrzymuje się z aktualnej godziny zegara systemowego, jeżeli gracz nie podał własnego[26][27].

Choć istnieją ograniczenia w przemieszczaniu w górę i dół, to Minecraft pozwala na niemal nieskończoną długość i szerokość mapy. Gra pozwala na to dzieląc świat na mniejsze części nazywane chunkami, które są tworzone lub wczytywane tylko wtedy, gdy gracz jest w pobliżu nich[26].

Fizyka w Minecrafcie jest często przez krytyków określana jako nierealistyczna[28]. Nie wpływa ona na większość trwałych bloków w grze[28].

Minecraft, oprócz głównego świata, oferuje jeszcze dwa wymiary: Nether i End (nazywany też Kresem)[29]. Nether to wymiar podobny do piekła, do którego gracz może się dostać przez portal. Znajduje się tam wiele unikalnych materiałów niemożliwych do zdobycia nigdzie indziej, a także może być użyty do szybkiego przemieszczania się po normalnym świecie[30]. End jest wymiarem, w którym znajduje się boss nazywany Ender Dragon (pol. Smok Endu/Smok Kresu/Kresosmok[b][31]). Zabicie go powoduje uruchomienie się portalu do normalnego świata i możliwość odczytania poematu Kresu napisanego przez Juliana Gougha[32].

Tryby gry

  • kreatywny (ang. creative), skupiający się wyłącznie na budowaniu. Gracz dysponuje nieograniczoną liczbą wszystkich materiałów, pozwalających na dowolne modyfikowanie świata gry, oraz posiada dużą swobodę przemieszczania się (może latać); w trybie tym nie występują elementy surwiwalowe (walka z potworami, wytwarzanie narzędzi, głód itp.); wersja Classic pod względem rozgrywki przypomina tryb Creative, jest ona wczesną wersją rozwojową gry Minecraft (aktualna wersja: 0.30, wyd. 2009).
  • przetrwanie (ang. survival), w którym gracz samodzielnie zdobywa materiały, wytwarza narzędzia, broń i inne przedmioty, walczy z potworami (wyjątkiem jest gra na poziomie „pokojowym”, gdzie te się nie pojawiają), handluje z mieszkańcami wiosek, musi zaspokajać głód i uważać na punkty życia, by nie zginąć (w przypadku śmierci następuje odrodzenie postaci gracza bez posiadanego ekwipunku oraz utrata zdobytego poziomu doświadczenia); dodatkowo w trybie gry wieloosobowej bohater może walczyć z innymi graczami (tzw. PvP);
  • hardcore, w którym rozgrywka przebiega identycznie jak w poprzednim trybie, jednak stopień trudności ustawiony jest na najwyższym poziomie, a w przypadku śmierci postaci gracza nie ma możliwości odrodzenia się i świat, na którym grał, zostaje usunięty. Tryb dodany w wersji 1.0.0; w trybie gry wieloosobowej sprowadza się to najczęściej do potyczek między gildiami zrzeszającymi graczy. W przypadku śmierci gracz zostaje czasowo wyłączony z rozgrywki (pot. zbanowany);
  • przygoda (ang. adventure), w którym gracz ma ograniczoną możliwość niszczenia i ustawiania bloków, może natomiast używać programowalnych dźwigni, przycisków i innych urządzeń; tryb dostępny od wersji 1.3;
  • widz (ang. spectator), tryb przeznaczony do obserwacji świata gry; gracz może się przemieszczać w dowolne miejsce dzięki możliwości latania i przenikania przez bloki, może również patrzeć z perspektywy zwierząt i potworów (mobów); nie może on jednak dokonywać interakcji ze światem gry ani go modyfikować; gracz znajdujący się w trybie obserwatora jest widzialny tylko dla graczy obecnych w tym trybie; tryb został wprowadzony do gry w wersji 1.8[33].

Powyższe tryby gry mogą być rozgrywane w trybie jednoosobowym, bądź wieloosobowym (poprzez sieć). W 2013 roku Microsoft uruchomił usługę prostych w obsłudze serwerów gry („Minecraft Realms”), których uruchomienie – w przeciwieństwie do zewnętrznych dostawców – nie wymagało żadnej wiedzy technicznej[34].

Produkcja

 
Pluszowe zabawki stylizowane na bloki z gry na Pyrkonie 2013

Twórca gry MinecraftMarkus Persson, pracował wcześniej nad Wurm Online oraz przez ponad cztery lata jako deweloper gier dla king.com[35][36]. Rozwój Minecrafta rozpoczął on 10 maja 2009 roku i wkrótce później zrezygnował z pracy dla king.com, aby skoncentrować się na własnym projekcie[35][37]. Do stworzenia gry zainspirowały go takie tytuły jak Dwarf Fortress (autorstwa Bay 12 Games), Infiniminer (aut. Zachtronics Industries) i Dungeon Keeper (aut. Bullfrog Productions). Po odkryciu gry Infiniminer Persson oświadczył, że właśnie taką grę chce stworzyć. Infiniminer miał ogromny wpływ na styl rozgrywki, której efektem był Minecraft, w tym widzenie z perspektywy pierwszej osoby i „blokowy” styl wizualny[38].

Minecraft po raz pierwszy został udostępniony publicznie 17 maja 2009 roku jako wersja[39], którą później nazwano Classic. Persson z początku pracował na pełny etat w Jalbum.net, ale później pracował w niepełnym wymiarze godzin, aby skupić się na pracy nad Minecraftem. Zgodnie z zapowiedzią twórcy aktualizacje gry, dodające nowe elementy, mają być wydawane tak długo, jak długo gra będzie mieć aktywnych użytkowników.

 
Jens „Jeb” Bergensten na Mineconie w 2011 roku

We wrześniu 2010 roku Persson zapowiedział, że wraz ze znajomym założył własne przedsiębiorstwo, Mojang AB, z pieniędzy zarobionych ze sprzedaży Minecrafta[40]. W 2010 roku Persson zatrudnił w przedsiębiorstwie cztery dodatkowe osoby: Jensa Bergenstena, Daniela Kaplana, Jakoba Porsera oraz Markusa Toivonena. Plany spółki Perssona zostały opóźnione, kiedy jego konto PayPal zostało zamrożone[41]. 20 października 2010 roku strona minecraft.net stała się celem ataku DDoS[42][43].

11 grudnia 2010 roku Persson ogłosił na swoim blogu, że Minecraft wejdzie w fazę beta 20 grudnia 2010 roku, a cena wzrośnie do 14,95 euro[44]. Ponadto każdy, kto miał zakupić grę po tej dacie miał nie otrzymać za darmo ewentualnych przyszłych dodatków do gry, jednak wszystkie aktualizacje pozostawały bezpłatne. Na początku 2011 roku Mojang zatrudnił dwóch kolejnych pracowników: Carla Manneha i Tobiasa Möllstama[45]. 7 kwietnia 2011 roku Persson napisał na swoim blogu, że gra wyjdzie z fazy beta 11 listopada 2011 roku, ale nie będzie to gotowy produkt i będzie aktualizowany zarówno przed tą datą, jak i po niej[46]. 11 maja 2011 roku został zapowiedziany Minecon 2011, który odbył się w Las Vegas w dniach 18–19 listopada. Później premiera samej gry została przeniesiona z 11 na 18 listopada tak, by odbyła się ona na Mineconie.

2 grudnia 2011 roku Persson ogłosił, że poprzedniego dnia ustąpił z funkcji głównego programisty Minecrafta, a funkcję tę przejął Jens Bergensten[47][48][49].

W połowie września 2014 roku przedsiębiorstwo Mojang AB zostało zakupione przez Microsoft za kwotę 2,5 mld dolarów amerykańskich[50]. W sierpniu 2016 wydano rozszerzenie gry, umożliwiające wykorzystanie gogli rzeczywistości wirtualnej Oculus Rift[51], a w kwietniu tego samego roku wersję wykorzystującą sprzęt Samsung Gear VR[52]. 13 września 2017 wydano wersję gry na konsolę New Nintendo 3DS[53].

W latach 2015–2016 studio Telltale Games wydało spin-off Minecrafta zatytułowany Minecraft: Story Mode, składający się z kilku odcinków. W 2020 Mojang wydał kolejny spin-off – Minecraft Dungeons.

Ścieżka dźwiękowa

 
Daniel „C418” Rosenfeld, twórca ścieżki dźwiękowej

Za warstwę audio odpowiadał niemiecki muzyk Daniel „C418” Rosenfeld. 4 marca 2011 roku wydał ścieżkę dźwiękową z gry o tytule Minecraft – Volume Alpha[54]. 9 listopada 2013 wydał drugą płytę Minecraft – Volume Beta z kolejnymi utworami, które zostały dodane do gry od premiery pierwszej płyty[55]. Fizyczna wersja Volume Alpha zawierająca m.in. płyty CD i winylowe została wydana przez wytwórnię Ghostly International 21 sierpnia 2015[56].

 

  Lista utworów Volume Alpha

Porty gry

Konsole

Gra doczekała się portów na wiele konsol. Wśród nich są Xboxy: 360[57] i One[58], na konsole PlayStation 3[59] i 4[60] oraz Vita[61]Wii U[62]Switch[63] i New Nintendo 3DS[64]. Generalnie gra nie różni się od pierwowzoru na komputery osobiste[65]. Wersje na konsolach posiadają tutorial oraz możliwość rozgrywki np. dla dwóch osób na jednym ekranie. Początkowo nie posiadały trybu Creative Mode (TU5) oraz Adventure Mode (TU19), które zostały dodane przez Microsoft później[66]. W trybie Creative gracz ma możliwości konstruowania przedmiotów świata bez ograniczeń oraz możliwości latania po całym terenie mapy, natomiast w Adventure gracz nie może niszczyć ani ustawiać bloków, jednak może używać dźwigni oraz przycisków. Przeznaczony jest on do gry na przygodowych mapach skonstruowanych przez innych graczy. Został również przeprojektowany system produkcji przedmiotów oraz interfejs użytkownika tworząc go bardziej przyjaznym dla nowych graczy[67]. Początkowo planowano też dodać wsparcie dla Kinecta[68].

Platformy mobilne

Oficjalnym portem gry na smartfony jest seria zatytułowana Minecraft: Pocket Edition. Dostępna jest na Androidzie[69]iOS-ie[70] i Windows Phonie[71].

Inne

20 grudnia 2012 roku został wydany oficjalny port Minecrafta na Raspberry Pi[72], a 19 grudnia 2016 wydano wersję Minecraft: Windows 10 Edition dostępną w Sklepie Microsoft. Gra wykorzystuje usługę Xbox Live[73].

Odbiór gry

[ukryj] Odbiór gry
 
Recenzje
Publikacja Ocena
1UP.com PC: A+[74]
CD-Action PC: 9/10[75]
Eurogamer PC: 10/10[76]
Game Informer PC: 9,25/10[77]
GameSpot PC: 8,5/10[78]
GameSpy PC: 5/5 gwiazdek[79]
GamesRadar+ 4.5/5 gwiazdek[80]
IGN PC: 9/10[81]
Oceny z agregatorów
Agregator Ocena
GameRankings

PC: 92,79% (z 21 recenzji)[82]
X360: 83,54% (z 40 recenzji)[83]
PS3: 86,44% (z 9 recenzji)[84]

Metacritic

PC: 93/100 (z 33 recenzji)[85]
X360: 82/100 (z 63 recenzji)[86]
XONE: 88/100 (z 14 recenzji)[87]
PS3: 86/100 (z 21 recenzji)[88]
PS4: 89/100 (z 14 recenzji)[89]
PSV: 84/100 (z 8 recenzji)[90]
WIIU: 77/100 (z 15 recenzji)[91]
SWITCH: 86/100 (z 24 recenzji)[92]
N3DS: 62/100 (z 8 recenzji)[93]

Redaktor serwisu Gry-Online chwalił przede wszystkim generator mapy, który zawsze tworzy inny świat, duży czas potrzebny do jego eksploracji oraz ogromne podziemne systemy jaskiń[94]. Marcin Jank, recenzując grę na Polygamia.pl, zwrócił uwagę z kolei na prostotę i jednoczesną logikę całego sześciennego świata[19]. Wojciech Gruszczyk, z portalu ppe.pl, pochwalił grę za możliwości „budowania miejsc, tworzenia elementów, kreowania świata” przez samego gracza[95]. Scottowi Sharkeyowi, recenzentowi z portalu 1UP.com, spodobały się natomiast creepery[74]Minecrafta często chwalono za wciągającą rozgrywkę i możliwości, które gracz otrzymuje[78]. Nathan Meunier dobrze ocenił system tworzenia różnych przedmiotów, który jego zdaniem stanowi integralną część świata gry. Nathan zauważył też odpowiedni balans pomiędzy budowaniem struktur i odkrywaniem świata. Recenzent określił, że produkcja wydaje się niedopracowana i skrytykował m.in. błędy oświetlenia[78]. Anthony Gallegos pochwalił oprawę graficzną. Według niego początkowo wygląda na przestarzałą, ale ostatecznie pozostaje w pamięci. Anthony’emu nie przypadło do gustu skomplikowane tworzenie własnych serwerów i dołączanie do już dostępnych[81]. Alec Meer uznał grę za wybitne osiągnięcie. Niezależnie od wcześniejszego doświadczenia z grami, każdy może w nią zagrać i czerpać z tego radość. Każda osoba będzie grać na swój sposób i stworzy unikalną historię[76].

Sprzedaż

Gra szybko zyskała na popularności, przynosząc twórcy duże dochody[96]. Według danych ze stycznia 2018 sprzedano ok. 144 mln egzemplarzy gry[97]. Próg miliona sprzedanych kopii na PC został przekroczony 12 stycznia 2011 roku[98], a próg 30 milionów graczy zarejestrowanych na oficjalnej stronie 26 maja 2012 roku[99].

Nagrody

Serwis Indie DB przyznał Minecraftowi nagrody dla najlepszej niezależnej gry 2010 roku[100] w następujących kategoriach:

  • wybór internautów – gra roku;
  • wybór redaktorów – najbardziej innowacyjna gra;
  • najlepszy tryb jednoosobowy.

Gra zdobyła dwie nagrody Dataspelsgalan 2012: 2. miejsce w kategorii „szwedzka gra roku” oraz „casualowa gra roku”[101].

Redakcja czasopisma „PC Gamer UK” w 2015 roku przyznała grze 21. miejsce na liście najlepszych gier na PC[102].

Wpływ na kulturę

Minecraft
(1/3)
 
Ciasto stylizowane na przedmiot z gry

Media społecznościowe pokroju YouTube’aFacebooka, czy Reddita odegrały znaczącą rolę w popularyzacji Minecrafta[103]. Przeprowadzone przez Annenberską Szkołę Komunikacji na Uniwersytecie Pensylwanii badania wykazały, że jedna trzecia graczy dowiedziała się o niej przez filmiki w Internecie[104]. W 2010 wideo związane z Minecraftem zaczęły zwiększać swój wpływ na YouTubie. Nagrania te zazwyczaj zawierały przechwycony obraz gry wraz z nałożonym głosem osoby nagrywającej, która komentuje wydarzenia na ekranie[105]. Materiały mają zróżnicowaną tematykę. Są to poradniki, demonstracje budowli stworzonych przez graczy, czy parodie innych dzieł kultury popularnej. Do maja 2012 w serwisie YouTube umieszczono ponad 4 miliony filmików związanych z Minecraftem[106]. Niektórzy popularni komentatorzy zostali zatrudnieni w Machinimie, firmie posiadającej często oglądany rozrywkowy kanał na YouTubie[105]. The Yogscast jest brytyjską firmą regularnie produkującą filmy związane z grą. Ich kanał osiąga miliardy wyświetleń, a ich zespół na Mineconie 2011 przyciągnął największą widownię[107]. Inną dobrze znaną osobą jest Jordan Maron, który to stworzył wiele minecraftowych parodii, włączając w to Minecraft Style, czyli parodię międzynarodowego sukcesu południowokoreańskiego rapera PSY – Gangnam Style[108].

Częścią folkloru społeczności Minecrafta są opowieści o „Herobrine”, tajemniczej postaci, która ponoć pojawia się w światach graczy i buduje dziwne konstrukcje[109]. Jednakże Mojang wyjaśnił, że Herobrine’a nigdy w Minecrafcie nie było i nie ma planów na jego dodanie[110].

Odniesienia do Minecrafta pojawiały się w wielu różnych produkcjach, między innymi w Torchlight IIBorderlands 2Choplifter HDSuper Meat BoyThe Elder Scrolls V: SkyrimThe Binding of IsaacThe Stanley Parable i w FTL: Faster Than Light[111][112]. Nawiązania do Minecrafta pojawiały się także w występach deadmau5[113]. Symulacja gry została pokazana również w teledysku do piosenki G.U.Y. Lady Gagi[114]. Wyraźnie do gry nawiązano w drugim odcinku siedemnastej serii serialu animowanego Miasteczko South Park zatytułowanym Informacyjne mordo-porno[115]. Odcinek 7. sezonu 25. pt. Kolega Lisy serialu Simpsonowie został zainspirowany Minecraftem. Persson opublikował wtedy tweeta: „Nie jestem pewien, co z tego powodu teraz czuję”[116].

Klony

Minecraft stał się inspiracją dla innych gier, jak np. FortressCraft czy Terraria[117]. Pojawiły się też klony, takie jak aplikacja na iPhone i iPod touch zatytułowana Minecrafted, udostępniona za pośrednictwem sklepu App Store. Szybko została jednak z niego usunięta[118]. David Frampton, projektant gry The Blockheads, powiedział, że błędem jego gry była niskiej jakości pikselowa grafika, która zbytnio przypominała tę z Minecrafta, co spowodowało niechęć ze strony fanów gry[119]. Wydano także adaptację homebrew wersji alpha Minecrafta na Nintendo DS, o nazwie DScraft. Została ona zauważona za jej podobieństwo do oryginału, przy jednoczesnych sporych ograniczeniach systemu Nintendo[120].

W odpowiedzi na zakup Mojangu przez Microsoft, różni deweloperzy zapowiedzieli więcej klonów stworzonych pod konsole Nintendo, ponieważ to były jedyne główne platformy, na które nie wydano oficjalnego portu[121]. Oto tytuły owych klonów: UCraft (Nexis Games)[122]Cube Life: Island Survival (Cypronia)[123]Discovery (noowanda)[124]Battleminer (Wobbly Tooth Games)[125]Cube Creator 3D (Big John Games)[126] i Stone Shire (Finger Gun Games)[127]. Oficjalne wydania Minecrafta na konsole Nintendo w końcu się jednak pojawiły[128].

Adaptacje

W 2012 Mojang otrzymał propozycje od hollywoodzkich producentów, który chcieli stworzyć program oparty na Minecrafcie. Jednakże studio ogłosiło stanowisko, zgodnie z którym będzie uczestniczyć w takich projektach, gdy „pojawi się dobry pomysł”[129]. W lutym 2014 Persson ujawnił, że Mojang prowadził rozmowy z Warner Bros. nt. filmu o Minecrafcie[130][131]. W październiku ogłoszono, że film jest „we wczesnych dniach produkcji”[132][133]. Produkcję zapowiedziano na 24 maja 2019. Reżyserem miał być Shawn Levy, a scenariusz miał napisać Jason Fuchs[134][135]. Levy wycofał się później, a na jego miejsce powołano Roba McElhenney’ego[136][137]. W sierpniu 2018 McElhenney opuścił plan, a Fuchs został zastąpiony przez Aarona i Adama Nee. W wyniku tych roszad film się opóźnił[138]. 11 stycznia 2019 zapowiedziano, że Peter Sollett napisze scenariusz i zostanie reżyserem[139].

W grudniu 2012 roku wydano film dokumentalny o pracy Mojangu przy Minecrafcie. Produkcja stworzona przez 2 Player Productions nosi nazwę Minecraft: The Story of Mojang[140]. W 2014 roku próba finansowania społecznościowego fanowskiego filmu została zamknięta przez Perssona, który nie pozwolił na użycie licencji filmowcom[141][142].

Gadżety

Zestaw klocków Lego oparty na Minecrafcie nazwany Lego Minecraft został wydany 6 czerwca 2012 roku[143]. Zestaw nazwany „Micro World” skupia się na domyślnej postaci gracza z gry oraz na creeperze (czyhaczu)[144]. Mojang wysłał koncepcje gadżetów Minecraft do Lego w grudniu 2011 w ramach programu Lego Cuusoo, gdzie szybko uzyskał 10 000 głosów użytkowników, pozwalając Lego na zapoznanie się z koncepcją[145]. Lego Cuusoo zaakceptowało koncepcję w styczniu 2012 i rozpoczęło projektowanie zestawów opartych o grę[145]. Więcej zestawów opartych o Nether i okolice wiosek z gry wydano 1 września 2013. Czwarty zestaw „Micro World”, Kres, wydano w czerwcu 2014. Kolejnych sześć zestawów większych minifigurek Lego stało się dostępne w listopadzie 2014[146].

Mojang współpracuje z Jinx, sklepem online z gadżetami z gier. Sprzedaje towar związany z Minecraftem, taki jak ubrania, piankowe kilofy, czy zabawki wzorowane na kreatury z gry[147]. Do maja 2012 zarobiono ponad milion dolarów ze sprzedaży gadżetów. Najpopularniejszymi produktami były koszulki i skarpety[129]. W marcu 2013 Mojang podpisało umowę z Egmont Group, wydawcą książek dla dzieci. Jej wynikiem były podręczniki, jednoroczniki i magazyny[148][149][150].

Minecraft Live

 
Minecon 2015

Minecraft Live (dawniej: Minecon) jest oficjalnym konwentem fanów Minecrafta. Pierwsza edycja miała miejsce w listopadzie 2011 w Mandalay Bay Resort and Casino w Las Vegas. Wszystkie 4500 biletów sprzedano do 31 października[151]. Podczas wydarzenia miało miejsce między innymi wydanie oficjalnej wersji Minecrafta[152]. Po Mineconie odbyło się after-party Into The Nether poprowadzone przez deadmau5[153]. Każdy uczestnik wydarzenia otrzymał darmowe kody odblokowujące alphę gry Scrolls Mojangu oraz grę Cobalt, stworzoną przez Oxeye Game Studios[154]. Od roku 2017, Minecon nie jest konwentem odbywającym się w określonym miejscu, lecz jest wydarzeniem na żywo, które każdy może obejrzeć[155]. W 2020 nazwę wydarzenia zmieniono na Minecraft Live.

Od 2017 co roku odbywa się głosowanie na nowe funkcje w grze[156]. Na oficjalnym kanale YouTube ogłaszane są trzy propozycje, na które można głosować w czasie trwania wydarzenia[157].

Uwagi

  1.  Do czasu wykupienia przez Microsoft studio było producentem niezależnym, zob. niezależna gra komputerowa.
  2.  Nad paskiem zdrowia tego bossa można ujrzeć jego nazwę. Dla Java Edition jest to Smok Endu, dla Bedrock Edition Smok Kresu, a dla starszych konsol z językiem polskim (konsole PlayStation) widnieje Kresosmok (Mojang AB, Minecraft. The End: .).

Przypisy

  1.  Minecraft: New Nintendo 3DS Edition for Nintendo 3DS. [dostęp 2020-11-11]. (ang.).
  2.  Samit Sarkar: Microsoft officially owns Minecraft and developer Mojang now. Polygon, 2014-11-06. [dostęp 2018-09-25]. (ang.).
  3.  About. Mojang AB. [dostęp 2019-04-10]. (ang.).
  4.  Tom Stone: Try the new Bedrock Textures. Mojang, 2018-12-14. [dostęp 2019-02-17]. (ang.).
  5.  Ryan Leston: ‘Minecraft’ just added some new music. nme.com, 2021-10-20. [dostęp 2022-03-27]. (ang.).
  6.  Minecraft PC. Gry-Online.
  7.  Minecraft Xbox 360. Gry-Online.
  8.  Minecraft PS3. Gry-Online.
  9. ↑ Skocz do:a b Tamoor Hussain: Minecraft PS4 and Xbox One get August release. CVG, 2014-05-22. [dostęp 2014-07-25]. (ang.).
  10.  Evan Campbell: Minecraft: PS Vita Edition Release Date Revealed for North America. IGN, 2014-10-10. [dostęp 2017-06-21]. (ang.).
  11.  Timothy J. Seppala: Finally, you can now play ‘Minecraft’ on Windows Phone too. Engadget, 2014-12-11. [dostęp 2014-12-16]. [zarchiwizowane z tego adresu (2014-12-11)]. (ang.).
  12. ↑ Skocz do:a b Minecraft – Nintendo Switch. IGN. [dostęp 2017-05-26]. (ang.).
  13.  PEGI Pan European Game Information – Minecraft. Pan European Game Information. [dostęp 2018-06-01]. (pol. • ang.).
  14. ↑ Skocz do:a b Matthew MonkSimon MonkMinecraft. Buduj mechanizmy i twórz własne mody. Przewodnik mistrzaMaksymilian Gutowski (tłum.), 2015, ISBN 978-83-283-0804-6.
  15.  Anthony Gallegos: Minecraft Review. IGN. [dostęp 2016-06-06]. [zarchiwizowane z tego adresu (16 lutego 2013)].
  16.  Minecraft:Wolves, Achievements, Mods, Merch. Rock Paper Shotgun. [dostęp 2016-06-06]. [zarchiwizowane z tego adresu (28 marca 2015)].
  17.  Brenna Hillier: Minecraft 1.12 World of Color update brings parrots, an adventure guide system, and more – full patch notes. VG247, 2017-06-08. [dostęp 2017-06-16]. (ang.).
  18.  Minecraft 1.0 launch patch notes. Eurogamer. [dostęp 2016-06-06]. [zarchiwizowane z tego adresu (21 lutego 2013)].
  19. ↑ Skocz do:a b Minecraft, czyli historia z blokowiska [recenzja | Polygamia]. polygamia.pl. [dostęp 2016-06-06]. [zarchiwizowane z tego adresu (6 czerwca 2016)].
  20.  Jeremy Ashdown: This is Minecraft. IGN. [dostęp 2016-06-06]. [zarchiwizowane z tego adresu (16 lutego 2013)].
  21. ↑ Skocz do:a b c Josh Miller-Watt: Minecraft beginner’s guide. gamesradar.com, 8 kwietnia 2011. [dostęp 2016-06-06]. [zarchiwizowane z tego adresu (29 czerwca 2016)].
  22.  Alec Meer: BiomeShock: The New Minecraft Worlds. rockpapershotgun.com, 27 października 2010. [dostęp 2016-06-06]. [zarchiwizowane z tego adresu (16 lutego 2013)].
  23.  Tom Phillips: Minecraft jungle biome, creatures coming soon. Eurogamer, 20 stycznia 2012. [dostęp 2016-06-06]. [zarchiwizowane z tego adresu (21 lutego 2013)].
  24.  Piotr Lewandowski, Tomasz Jasiński: 30 rzeczy, które musisz wiedzieć o Minecrafcie. Komputer Świat, 2015-09-28. [dostęp 2020-05-17].
  25.  Minecraft update snapshot includes trading, currency, new item and sandstone stairs. pcgamer.com. [dostęp 2016-06-06]. [zarchiwizowane z tego adresu (6 czerwca 2016)].
  26. ↑ Skocz do:a b Terrain generation, Part 1. notch.tumblr.com (The Word of Notch). [dostęp 2016-06-06]. [zarchiwizowane z tego adresu (30 maja 2012)].
  27.  A Short Demystification of the ‘Map Seed’. mojang.com. [dostęp 2016-06-06]. [zarchiwizowane z tego adresu (28 stycznia 2013)].
  28. ↑ Skocz do:a b Minecraft In Education: How Video Games Are Teaching Kids. GameSpot. [dostęp 2016-06-06]. [zarchiwizowane z tego adresu (29 kwietnia 2014)].
  29.  Minecraft Review. Eurogamer. [dostęp 2016-06-06]. [zarchiwizowane z tego adresu (13 listopada 2014)].
  30.  A clearer look at Minecraft’s new hell dimension. pcgamer. [dostęp 2016-06-06]. [zarchiwizowane z tego adresu (4 marca 2016)].
  31.  Matt Liebl: Minecraft: The End, Ender Dragons, and Goop Portal All Explained. gamezone.com. [dostęp 2016-06-06]. [zarchiwizowane z tego adresu (6 czerwca 2016)].
  32.  Ending an endless game: an interview with Julian Gough, author of Minecraft’s epic finale. Boing Boing, 2012-01-09. [dostęp 2016-05-26]. [zarchiwizowane z tego adresu (21 lutego 2013)].
  33.  Menu tworzenia świata (Mojang AB, Minecraft. .).
  34.  Brian CrecenteMinecraft Realms hopes to make an increasingly complex game more family-friendly, Polygon, 18 marca 2013 [dostęp 2021-03-31] [zarchiwizowane z adresu 2021-02-25] (ang.).
  35. ↑ Skocz do:a b Alex Handy: Interview: Markus ‘Notch’ Persson Talks Making Minecraft. gamasutra.com. [dostęp 2012-03-02]. [zarchiwizowane z tego adresu (5 grudnia 2012)]. (ang.).
  36.  Jaz McDougall: Community heroes: Notch, for Minecraft. pcgamer.com, 29 lipca 2010. [dostęp 2012-03-02]. [zarchiwizowane z tego adresu (9 września 2012)]. (ang.).
  37.  About the game. minecraft.net. [dostęp 2012-03-02]. [zarchiwizowane z tego adresu (10 lipca 2012)]. (ang.).
  38.  Markus Persson: Credits due. The Word of Notch, 26 maja 2009. [dostęp 2011-07-20]. [zarchiwizowane z tego adresu (10 września 2010)]. (ang.).
  39.  Graham Smith: The First Moments of Minecraft. pcgamer.com, 2012-02-06. [zarchiwizowane z tego adresu (2014-08-24)]. (ang.).
  40.  Tom Cheshire: Changing the game: how Notch made Minecraft a cult hit. 2012-06-06. (ang.).
  41.  Andy Chalk: PayPal Freezes $750K in MineCraft Dev’s Account. escapistmagazine.com, 10 września 2010. [dostęp 2012-03-02]. [zarchiwizowane z tego adresu (25 maja 2016)]. (ang.).
  42.  Brian Crecente: Minecraft Apparently Under Siege By Angry Addicts Demanding More Updates. kotaku.com. [dostęp 2012-03-02]. [zarchiwizowane z tego adresu (12 lipca 2012)]. (ang.).
  43.  Tom Bramwell: Minecraft hit by DDOS attack. Eurogamer, 22 października 2010. [dostęp 2012-03-02]. [zarchiwizowane z tego adresu (4 sierpnia 2012)]. (ang.).
  44.  Minecraft Beta: December 20, 2010. notch.tumblr.com, 11 grudnia 2010. [dostęp 2012-03-02]. [zarchiwizowane z tego adresu (20 lipca 2013)]. (ang.).
  45.  2011, here we go!. notch.tumblr.com, 3 stycznia 2011. [dostęp 2012-03-02]. [zarchiwizowane z tego adresu (14 lipca 2012)]. (ang.).
  46.  11/11/11. notch.tumblr.com, 7 kwietnia 2011. [dostęp 2012-03-02]. [zarchiwizowane z tego adresu (11 kwietnia 2011)]. (ang.).
  47.  Casey Johnston: Markus „Notch” Persson steps down as lead Minecraft developer. arstechnica.com, 2 grudnia 2011. [dostęp 2012-03-02]. [zarchiwizowane z tego adresu (26 lipca 2012)]. (ang.).
  48.  Tom Senior: Notch steps down as Minecraft lead designer, plans to start new projects. pcgamer.com, 2011-12-02. [dostęp 2012-01-14]. [zarchiwizowane z tego adresu (29 czerwca 2016)]. (ang.).
  49.  Markus Persson: Och med dom orden så passar jag micken.. notch.tumblr.com, 2011-12-02. [dostęp 2012-01-14]. [zarchiwizowane z tego adresu (2015-01-06)]. (ang.).
  50.  Matt Peckham: Minecraft Is Now Part of Microsoft, and It Only Cost $2.5 Billion. time.com (Time), 2014-09-15. [dostęp 2014-12-29]. [zarchiwizowane z tego adresu (15 września 2014)]. (ang.).
  51.  Adi Robertson: Minecraft for Oculus Rift is out today. The Verge, 2016-08-15. [dostęp 2017-11-07]. (ang.).
  52.  Krzysztof Lech: Minecraft: Gear VR Edition wydany. Zanurz się w wirtualną rzeczywistość. PC World, 2016-04-29. [dostęp 2017-11-10].
  53.  Chris Pereira: Minecraft For New 3DS Announced, And You Can Download It Now. GameSpot, 2017-09-15. [dostęp 2018-09-24]. (ang.).
  54.  Daniel „C418” Rosenfeld: Minecraft – Volume AlphaBandcamp, 2011-03-04. [dostęp 2013-05-03]. [zarchiwizowane z tego adresu (3 maja 2015)]. (ang.).
  55.  Keith Stuart: How Daniel Rosenfeld wrote Minecraft’s music. 2014-11-07. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-03-03)]. (ang.).
  56.  C418 presents Minecraft Volume Alpha. [zarchiwizowane z tego adresu (2015-06-29)]. (ang.).
  57.  Minecraft for Xbox 360. xbox.com. [dostęp 2012-05-15]. [zarchiwizowane z tego adresu (10 lipca 2012)]. (ang.).
  58.  Minecraft (XBOX ONE). Gry-Online. [dostęp 2016-05-26]. [zarchiwizowane z tego adresu (26 maja 2016)].
  59.  Minecraft (PS3). Gry-Online. [dostęp 2016-03-28]. [zarchiwizowane z tego adresu (16 maja 2014)].
  60.  Minecraft (PS4). Gry-Online. [dostęp 2016-05-26]. [zarchiwizowane z tego adresu (26 maja 2016)].
  61.  Minecraft (PS Vita). Gry-Online. [dostęp 2016-05-26]. [zarchiwizowane z tego adresu (26 maja 2016)].
  62.  Minecraft (WiiU). Gry-Online. [dostęp 2016-05-26]. [zarchiwizowane z tego adresu (26 maja 2016)].
  63.  Minecraft: Nintendo Switch Edition – Digital Version for Nintendo Switch – Nintendo Game Details, www.nintendo.com [dostęp 2019-08-04] [zarchiwizowane z adresu 2019-07-29] (ang.).
  64.  Minecraft on new 3DS!, Minecraft.net, 13 września 2017 [dostęp 2020-04-06] (ang.).
  65.  Xbox 360 World Premieres Biggest Blockbuster Games and Entertainment. microsoft.com, 2011-06-06. [dostęp 2012-01-06]. [zarchiwizowane z tego adresu (27 kwietnia 2013)].
  66.  Jeffrey Matulef: Minecraft adds Creative Mode to the Xbox 360 version. Eurogamer, 2012-10-16. [dostęp 2013-01-29]. [zarchiwizowane z tego adresu (2 maja 2013)]. (ang.).
  67.  Minecraft Review: Xbox 360 port only as good as your imagination. cbsnews.com. [dostęp 2012-05-19]. [zarchiwizowane z tego adresu (29 czerwca 2016)]. (ang.).
  68.  Ben Gilbert: Minecraft for Kinect is an XBLA title, ported by 4J Studios. joystiq.com, 16 czerwca 2011. [dostęp 2012-03-05]. [zarchiwizowane z tego adresu (29 czerwca 2016)]. (ang.).
  69.  Minecraft: Pocket Edition (Android). Gry-Online. [dostęp 2016-05-26]. [zarchiwizowane z tego adresu (26 maja 2016)].
  70.  Minecraft: Pocket Edition (iOS). Gry-Online. [dostęp 2016-05-26]. [zarchiwizowane z tego adresu (26 maja 2016)].
  71.  Minecraft: Pocket Edition (Win Phone). Gry-Online. [dostęp 2016-05-26]. [zarchiwizowane z tego adresu (26 maja 2016)].
  72.  Download Pi Edition now! | Minecraft: Pi Edition. pi.minecraft.net. [dostęp 2016-05-26]. [zarchiwizowane z tego adresu (13 kwietnia 2013)].
  73.  Minecraft: Windows 10 Edition (PC). Gry-Online. [dostęp 2017-12-12].
  74. ↑ Skocz do:a b Scott Sharkey: Minecraft Review for PC. 1UP.com, 2011-11-21. [dostęp 2017-04-11]. (ang.).
  75.  Michał „enki” Kuszewski. Minecraft. „CD-Action”. 01/2012 (199), s. 42–47, 2011-12-20. Jerzy Poprawa – redaktor naczelny. Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o.. ISSN 1426-2916.
  76. ↑ Skocz do:a b Alec Meer: Minecraft Review. Eurogamer, 18 listopada 2011. [dostęp 2011-12-13]. [zarchiwizowane z tego adresu (2 sierpnia 2012)]. (ang.).
  77.  Adam Biessener: Minecraft Review: More Toy Than Game, But That’s Okay. Game Informer, 2011-11-22. [dostęp 2019-01-28]. (ang.).
  78. ↑ Skocz do:a b c Nathan Meunier: Minecraft Review. GameSpot. [dostęp 2011-12-13]. [zarchiwizowane z tego adresu (13 listopada 2013)]. (ang.).
  79.  Nathan Grayson: Minecraft Review. GameSpy. [dostęp 2011-12-13]. [zarchiwizowane z tego adresu (16 lipca 2012)]. (ang.).
  80.  Josh Miller Watt: Minecraft 1.0 review. GamesRadar, 2011-12-15. [dostęp 2016-11-12]. (ang.).
  81. ↑ Skocz do:a b Anthony Gallegos: Minecraft Review. The only limit is your imagination.. ign.com, 22 listopada 2011. [dostęp 2011-12-11]. [zarchiwizowane z tego adresu (2 grudnia 2011)]. (ang.).
  82.  Minecraft for PC. GameRankings. [dostęp 2017-06-11]. (ang.).
  83.  Minecraft: Xbox 360 Edition for Xbox 360. GameRankings. [dostęp 2017-09-04]. (ang.).
  84.  Minecraft: PlayStation 3 Edition for PlayStation 3. GameRankings. [dostęp 2017-09-08]. (ang.).
  85.  Minecraft for PC Reviews. Metacritic. [dostęp 2017-06-11]. (ang.).
  86.  Minecraft: Xbox 360 Edition. Metacritic. [dostęp 2016-05-29].
  87.  Minecraft: Xbox One Edition. Metacritic. [dostęp 2016-05-29].
  88.  Minecraft: PlayStation 3 Edition. Metacritic. [dostęp 2016-05-29].
  89.  Minecraft: PlayStation 4 Edition. Metacritic. [dostęp 2016-05-29].
  90.  Minecraft: PlayStation Vita Edition. Metacritic. [dostęp 2016-05-29].
  91.  Minecraft: Wii U Edition. Metacritic. [dostęp 2020-11-14].
  92.  Minecraft: Nintendo Switch Edition. Metacritic. [dostęp 2020-11-14].
  93.  Minecraft: New Nintendo 3DS Edition. Metacritic. [dostęp 2020-11-14].
  94.  Nowy wymiar swobody – recenzja gry Minecraft. Gry-Online, 2011-11-25. [dostęp 2017-12-10].
  95.  Wojciech Gruszczyk: Recenzja gry: Minecraft – Recenzje gier – PPE.pl. ppe.pl, 2 lutego 2014. [dostęp 2016-06-08]. [zarchiwizowane z tego adresu (8 czerwca 2016)].
  96.  Minecraft: Zrób grę, zostań milionerem. cdaction.pl, 2010-10-10. [dostęp 2017-12-08].
  97.  Katarzyna Dąbkowska: Minecraft – sprzedano już 144 mln egzemplarzy gry. gram.pl, 2018-01-21. [dostęp 2018-10-07].
  98.  Markus Persson: Exclamation mark. The Word of Notch, 2011-01-12. [dostęp 2012-01-15]. [zarchiwizowane z tego adresu (2011-01-15)].
  99.  Markus Persson: Minecraft now has 30 million registered users. twitter.com. [dostęp 2012-05-27]. [zarchiwizowane z tego adresu (15 lipca 2012)]. (ang.).
  100.  Minecraft niezależną grą roku według czytelników IndieDB. cdaction.pl, 2010-12-27. [dostęp 2011-01-03]. [zarchiwizowane z tego adresu (7 marca 2016)].
  101.  Skyrim är Årets spel. dataspelsgalan.se, 2012-04-26. [dostęp 2012-05-01]. [zarchiwizowane z tego adresu (29 marca 2016)]. (szw.).
  102.  Top 100 Greatest Games. „PC Gamer UK”, s. 52–73, 2015-09. Future plc. (ang.).
  103.  Matt SilvermanMinecraft: How Social Media Spawned a Gaming Sensation, Mashable [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  104.  Sophia TongMining data from Minecraft, GameSpot, 30 sierpnia 2011 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  105. ↑ Skocz do:a b Inside the geeky, revolutionary world of “Minecraft” – Salon.com, salon.com, 6 grudnia 2011 [dostęp 2019-04-11] [zarchiwizowane z adresu 2013-01-17].
  106.  Minecraft hits $80M in sales with over 5M paid downloads, VG247, 24 marca 2012 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  107.  Rory Cellan-JonesThe TV tycoons you may have missed, 10 lipca 2012 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  108.  Winda BenedettiDig this 'Minecraft'-style ‘Gangnam Style’ parody – Technology – NBC, NBC News, 22 października 2012 [dostęp 2019-04-11] [zarchiwizowane z adresu 2014-06-10].
  109.  Paul DeanHauntings and Hoaxes: Gaming’s Weirdest Ghost Stories, IGN, 31 października 2011 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  110.  Nathan Adams@Kizzycocoa We have no plans at all to add herobrine. I doubt this will ever change., @dinnerbone, 2012 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  111.  Creeping up on you: The best Minecraft references in video games, PCGamesN [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  112.  How The Stanley Parable goes down the rabbit hole of other games, Shacknews [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  113.  Sam KennedyDeadmau5 References Minecraft in New Show, IGN, 11 sierpnia 2011 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  114.  Lady Gaga – G.U.Y. – An ARTPOP Film. LadyGagaVEVO 2014-03-22. [dostęp 2019-04-11].
  115.  Jason SchreierThis Week’s South Park Is All About Minecraft, Kotaku [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  116.  Simcraft: What If The Simpsons Did Minecraft?, Time [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  117.  Andrew WebsterLiving under a blocky shadow: the world of Minecraft clones, Ars Technica, 27 lipca 2011 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  118.  Minecraft…On the iPhone?. Kotaku.com. [dostęp 2011-01-03]. [zarchiwizowane z tego adresu (4 marca 2016)]. (ang.).
  119.  Postmortem: The Blockheads, www.gamasutra.com [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  120.  Mark BrownHands-on with Minecraft for DS, with homebrew version DScraft, www.pocketgamer.com [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  121.  Nintendo LifeRumour: Minecraft Is Already In Development For Wii U, GamePad Said To Be The Focus, Nintendo Life, 24 grudnia 2013 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  122.  Nintendo LifeNexis Games is Developing U Craft, a Minecraft Clone, for the eShop, Nintendo Life, 29 września 2014 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  123.  Nintendo LifeCube Life: Island Survival is Another Minecraft-Inspired Title Heading to the Wii U eShop, Nintendo Life, 19 stycznia 2015 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  124.  Nintendo LifePrepare to Get Creative With Minecraft-Inspired Game Discovery Coming to Wii U eShop Soon, Nintendo Life, 17 grudnia 2015 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  125.  Nintendo LifeBattleminer Screens Show Some Familiar Block Building On the Way to 3DS, Nintendo Life, 30 września 2014 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  126.  Nintendo LifeAnother Minecraft Clone, Cube Creator 3D Coming To 3DS eShop, Nintendo Life, 31 października 2014 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  127.  Nintendo LifeMore Minecraft Mania Looks Set for Wii U With Stone Shire, Nintendo Life, 1 października 2014 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  128.  Eddie MakuchMinecraft Wii U Confirmed, Coming Very Soon, GameSpot, 7 grudnia 2015 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  129. ↑ Skocz do:a b Minecraft hits $80M in sales with over 5M paid downloads, VG247, 24 marca 2012 [dostęp 2019-04-11].
  130.  Christian NuttMinecraft movie in the works with Warner Bros., www.gamasutra.com [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  131.  Anita BuschAnita BuschVideo Game Sensation ‘Minecraft’ Coming To The Big Screen As Warner Bros Acquires Rights; ‘Lego’s’ Roy Lee And Jill Messick Producing, Deadline, 27 lutego 2014 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  132.  Eddie MakuchMinecraft Movie Is „Large-Budget,” Might Not Arrive Until 2018, GameSpot, 8 października 2014 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  133.  Stuart DredgeMinecraft movie will be ‘large-budget’ but unlikely to arrive before 2017, „The Guardian”, 9 października 2014ISSN 0261-3077 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  134.  Warner Bros.’ ‘Minecraft’ Movie Gets Release Date, The Hollywood Reporter [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  135.  Justin KrollJustin KrollWarner Bros. Taps Shawn Levy for ‘Minecraft’ Movie, Variety, 16 października 2014 [dostęp 2019-04-11] [zarchiwizowane z adresu 2014-10-17] (ang.).
  136.  Mike Fleming jr., Mike Fleming jr., Minecraft Movie Gets Director: ‘It’s Always Sunny In Philadelphia’s Rob McElhenney, Deadline, 21 lipca 2015 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  137.  Justin KrollJustin Kroll‘Wonder Woman’ Scribe Jason Fuchs to Write Latest Draft of ‘Minecraft’ (EXCLUSIVE), Variety, 13 października 2016 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  138.  ‘Minecraft’ Movie Delayed: Rob McElhenney Out as Director, Nee Brothers Tapped to Write (Exclusive), TheWrap, 4 sierpnia 2018 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  139.  Justin KrollJustin KrollPeter Sollett to Direct Warner Bros.’ ‘Minecraft’ Movie (EXCLUSIVE), Variety, 11 stycznia 2019 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  140.  Minecraft: The Story of Mojang: The Kotaku Review, Kotaku, 6 lutego 2015 [dostęp 2019-04-11] [zarchiwizowane z adresu 2015-02-06].
  141.  Seth G. MacyMinecraft Movie 'The Birth of Man’ Nixed by Notch, IGN, 7 lutego 2014 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  142.  Eddie MakuchMinecraft-inspired movie shut down, GameSpot, 10 lutego 2014 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  143.  Lego releases the Minecraft set you’ve been waiting for, news.yahoo.com [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  144.  Lego Minecraft available for preorder, CNET, 31 lipca 2013 [dostęp 2019-04-11] [zarchiwizowane z adresu 2013-07-31].
  145. ↑ Skocz do:a b Stephen TotiloThere Will Be Official Minecraft Lego Sets, Kotaku [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  146.  LEGO Minecraft, www.facebook.com [dostęp 2019-04-11] (pol.).
  147.  Tom CheshireChanging the game: how Notch made Minecraft a cult hit, „Wired UK”, 15 września 2014ISSN 1357-0978 [dostęp 2019-04-11].
  148.  Griffin McElroyMinecraft books for children to be published in UK this September, Polygon, 26 marca 2013 [dostęp 2019-04-11].
  149.  Minecraft children’s books launching in September | Game Development | News by Develop, develop-online.net, 28 marca 2013 [dostęp 2019-04-11] [zarchiwizowane z adresu 2013-03-28].
  150.  Minecraft children’s books announced (Wired UK), Wired.co.uk, 29 marca 2013 [dostęp 2019-04-11] [zarchiwizowane z adresu 2013-03-29].
  151.  Well Whaddaya Know: MineCon Is Sold Out, Kotaku Australia, 31 października 2011 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  152.  Mike SharkeyTickets for Minecraft Convention, MineCon, Now On Sale, GameSpy, 11 sierpnia 2011 [dostęp 2019-04-11] [zarchiwizowane z adresu 2013-02-22] (ang.).
  153.  Sam KennedyDeadmau5 Blows the Roof Off of Minecon, IGN, 22 listopada 2011 [dostęp 2019-04-11] (ang.).
  154.  MineCon attendees get alpha codes for Cobalt, Scrolls | Joystiq, Joystiq, 16 czerwca 2013 [dostęp 2019-04-11] [zarchiwizowane z adresu 2013-06-16].
  155.  Minecon 2018, Minecraft.net, 11 lutego 2019 [dostęp 2019-04-11] (pol.).
  156.  Matt WalesFans can decide Minecraft's newest mob during the MineCon Earth livestream this weekend, Eurogamer, 17 listopada 2017 [dostęp 2021-10-19] (ang.).
  157.  MINECON Live: Vote for the Biome we update next!, Minecraft.net, 26 września 2019 [dostęp 2021-10-16] (ang.).

Linki zewnętrzne

mein craft 2d

 

 
 

Terraria[edytuj]

 
 
 
Terraria
Producent

Re-Logic

Wydawca

Re-Logic
505 Games
Spike Chunsoft (Japonia)

Projektant

Andrew Spinks

Wersja

1.4.4.9[1]

Data wydania

Microsoft Windows
16 maja 2011
PlayStation Network
Am.Płn.: 26 marca 2013
PAL: 15 maja 2013
JP: 23 maja 2013
Xbox Live Arcade
27 marca 2013
PlayStation Vita
11 grudnia 2013
iOS
29 sierpnia 2013
Android
13 września 2013
Windows Phone
12 września 2014
PlayStation 4
Am.Płn.: 11 listopada 2014
PL: 12 listopada 2014
Xbox One
14 listopada 2014
OS X, Linux
12 kwietnia 2015
Nintendo 3DS
10 grudnia 2015
Wii U
Am.Płn.: 16 czerwca 2016
PAL: 24 czerwca 2016

Gatunek

gra zręcznościowasurvival

Tryby gry

jednoosobowywieloosobowy

Język

angielskipolski i 7 innych

Wymagania sprzętowe
Platforma

Microsoft WindowsPlayStation NetworkXbox Live ArcadePlayStation VitaWindows PhoneAndroidiOSXbox OnemacOSLinuxNintendo 3DSWii U

Wymagania

procesor 1,6 GHz, 512 MB RAM, 200 MB HDDkarta graficzna 128 MB

Strona internetowa

Terraria – komputerowa gra zręcznościowa o otwartym świecie z elementami gier fabularnych, wydana przez niezależne studio Re-Logic 16 maja 2011 roku na Microsoft Windows, a później na konsole Xbox 360[2]PlayStation VitaPlayStation 3[3]Xbox Series X/SPlayStation 4[4] oraz Xbox One[5]. Głównymi elementami gry są: rozwój postaci, eksploracja świata otaczającego oraz walka z szeroką gamą potworów, w tym Bossów, którzy często wymagają sporych umiejętności od gracza.

Gra została wydana 16 maja 2011 roku i szacuje się, że sprzedano jej 50 000 egzemplarzy pierwszego dnia, a w szczytowym momencie tego dnia jednocześnie w sieci grało 17 000 użytkowników[6]. W przeciągu tygodnia sprzedaż gry wzrosła do 200 000 egzemplarzy, dzięki czemu Terraria stała się grą o największej sprzedaży tygodnia w serwisie Steam, pokonując tytuły takie jak Wiedźmin 2: Zabójcy królów czy Portal 2[7]. Gra pozostawała na pierwszym miejscu na liście największej sprzedaży platformy Steam przez kolejne sześć dni, po czym spadła na miejsce drugie[8].

Rozgrywka[edytuj | edytuj kod]

Terraria znana jest z powodu minimalnego podobieństwa do popularnej gry Minecraft oraz klasycznych gier wydobywczo-przygodowych, takich jak Metroid[9][10][11]. Podstawowa rozgrywka obejmuje cykl dnia i nocy, agresywne nocne potwory takie jak zombie czy latające demoniczne oczy, budowanie, odkrywanie otaczającego świata 2D, rozwijanie postaci na podstawie wzrostu zdrowia lub many, i ekwipunku znalezionego podczas wydobywania, poznawanie zaawansowanej fabuły oraz walkę z wymagającymi bossami. Głównym celem w grze jest pokonanie ostatecznego bossa – Księżycowego Władcy. Gra posiada grafikę opartą na blokach, która nawiązuje do 16-bitowych sprite'ów obecnych w grach wydawanych na konsolę SNES.

Na początku gry gracz posiada w swoim ekwipunku miedziany topór, miedziany kilof oraz krótki miedziany miecz[12]. Postać posiada 5 serc życia, co odpowiada stu punktowemu zdrowiu[a] oraz 1 gwiazdkę many[b]. Kiedy gracz pierwszy raz pojawia się w nowym świecie, towarzyszy mu specjalny NPC – „przewodnik”, który wyjaśnia graczowi podstawowe mechanizmy gry[13]. Kiedy gracz zbuduje swój pierwszy dom, Przewodnik wprowadzi się do pierwszego wolnego pokoju dla NPC[c].

Podczas pierwszego dnia w grze gracz w głównej mierze zbiera surowce, zwalczając szlamy, w losowo wygenerowanym świecie w celu zbudowania schronienia na pierwszą noc. W nocy pojawiają się różne potwory w postaci zombie lub demonicznych oczu, które będą nieustannie próbowały zaatakować gracza aż do nastania kolejnego dnia. O świcie potwory zaczną uciekać nawet jeśli atakowały właśnie gracza.

Gracz pokonując bossa The Wall of Flesh, którego przywołać można w piekle, może uaktywnić na swoim świecie tryb Hardmode[14]. Wtedy pojawią się na nim o wiele silniejsi przeciwnicy, jest to jednak wymagane do dalszego postępu rozgrywki.

Poza podstawowymi mechanizmami gry, Terraria posiada kilka elementów, których nie ma w grach, z których czerpie inspiracje. Poprzez spełnienie określonych wymagań (np. pokonanie bossa albo zdobycie dodatkowego serca) do zbudowanych przez gracza pomieszczeń mogą wprowadzić się NPC[13]. Mogą to być m.in. kupiec, driada, handlarz bronią, czarownik, goblin majsterkowicz, mechanik, pielęgniarka oraz wiele więcej[13]. Gracz może kupować od nich przedmioty lub ulepszyć swoje przedmioty za monety zdobyte poprzez pokonanie potworów, rozbicie słojów i waz lub znajdowanie skrzyń ze skarbami w wygenerowanym świecie. Każda mapa posiada także wygenerowane biomy z unikalnymi potworami oraz otoczeniem, takie jak np. pustynia, dżungla, piekło itp.

Podczas rozgrywki mogą wydarzyć się losowe zdarzenia, takie jak: noc krwawego księżyca, zwiększająca w nocy ilość potworów i pozwalająca niektórym wejść do budynków gracza, czy inwazja goblinów z jednej lub obu stron mapy, którzy maszerują, aby oblężyć dom gracza. Losowo mogą także spadać meteoryty, które gracz może eksplorować i tworzyć z nich zbroję lub broń. Zdarzenia te mogą zostać także wywołane poprzez spełnienie odpowiednich warunków.

Gracz może także wzywać bossów takich jak Oko Cthulhu, Pożeracz Światów czy Króla Szlamów[14]. Niezależnie od bossów każda mapa posiada lochy, które zawierają rzadkie przedmioty i unikalnych przeciwników, a można wejść do nich bezpiecznie tylko po pokonaniu Skeletrona, który broni lochu na danej mapie.

Rozwój[edytuj | edytuj kod]

Re-Logic rozpoczęło prace nad grą w styczniu 2011 roku[15]. Gra została stworzona w XNA, napisana w języku C#[16]. 16 maja 2011 r. Terraria została wydana na Microsoft Windows[17]. W grudniu 2011 r. wydano bezpłatną aktualizacje 1.1, dodającą nowych przeciwników, bossów, NPC i przedmioty[18]. Aktualizacja ulepszyła generator światów oraz mechanikę światła w grze[18]. W lutym 2012 r. deweloperzy ogłosili, że nie będą aktywnie rozwijać gry, ale wypuszczą łatkę naprawiającą błędy[19]. Jednak w 2013 r. rozwój gry został wznowiony, a twórcy gry zapytali społeczność graczy co chcieliby zobaczyć w następnych aktualizacjach[20].

1 lipca 2015 r. Re-Logic wydało aktualizację 1.3, wprowadzającą tryb ekspert, nową oprawę graficzną i muzyczną, poprawiającą inteligencję NPC, oraz ponad 800 nowych przedmiotów[21][22].

Czwartą, a zarazem ostateczną aktualizacją gry jest Koniec Podróży (ang. Journey's End)[23][24]. Została ona wydana 16 maja 2020 roku w dziewiątą rocznicę gry[24]. Podobnie jak poprzednie duże aktualizacje, wprowadza nowe przedmioty, tryby trudności, przeciwników oraz funkcjonalności[23][25][26].

W listopadzie 2020 r. Re-Logic ogłosiło, że w niedługim czasie gracze PC będą mogli udostępniać m.in. zapisy światów oraz paczki tekstur[27]. Już 29 marca 2021 r. gracze otrzymali dostęp do Warsztatu Steam pozwalającego dzielenie się światami, ścieżkami dźwięków, paczkami tekstur i fanowskimi tłumaczeniami gry na różne języki[28]. Warsztat nie daje jednak możliwości dzielenia się modyfikacjami, które są dostępne tylko w specjalnym narzędzie o nazwie tModLoader[27][28][29]. Twórcy oznajmili, że najciekawsze prace będą oznaczane specjalną plakietką, co ułatwi ich odszukanie w gąszczu Steam[28].

22 listopada 2021 r. doszło do aktualizacji cross-over z Klei Entertainment – studiem odpowiedzialnym za grę Don't Starve Together[30][31].

Odbiór[edytuj | edytuj kod]

 
 
Recenzje
Publikacja Ocena
CD-Action 7/10[32]
Eurogamer 8/10[33]
GameSpot 8,5/10[12]
GameZone 9/10[34]
IGN 9/10[35]
PC Gamer UK 79/100[36]
Oceny z agregatorów
Agregator Ocena
GameRankings

PC: 83,87% (z 15 recenzji)[37]

Metacritic

PC: 83/100 (z 29 recenzji)[38]

Terraria otrzymała pozytywne opinie wg agregatora Metacritic.[38][39][40][41][42][43][44][45][46] Dziewięć lat po wydaniu gry na PC, w dniu wydania aktualizacji 1.4, Terraria uzyskała rekordową liczbę graczy wynoszącą 489.886[47].

Sprzedaż[edytuj | edytuj kod]

Gra w 2021 sprzedała się ilości ponad 35 mln kopii (17,2 mln kopii wersji PC, 8,5 mln na konsolach oraz 9,3 mln na urządzeniach mobilnych).[48] Tym samym uplasowała się jako 14. najbardziej sprzedająca się gra wszech czasów.[48]

Uwagi[edytuj | edytuj kod]

  1.  w czasie rozgrywki można je zwiększyć do 500, używając mikstur nawet do 600
  2.  odpowiada 20 punktom, jej ilość można powiększyć do 200
  3.  W grze istnieją pewne wymagania, które muszą zostać spełnione, aby pomieszczenie mogło być pokojem (https://www.pockettactics.com/terraria/npcs)

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1.  Desktop Version history. Official Terraria Wiki, 2017-04-25. [dostęp 2022-12-11].
  2.  Terraria – Xbox 360IGN. [dostęp 2013-08-09].
  3.  Terraria – PlayStation 3. IGN. [dostęp 2013-08-09].
  4.  Terraria (PS4)Gry-Online. [dostęp 2016-03-20].
  5.  Terraria (Xbox One)Gry-Online. [dostęp 2016-03-20]. (pol.).
  6.  Tom Senior: Terraria launch a huge success. [w:] PC Gamer [on-line]. Future plc, 2011-05-17. [dostęp 2011-05-18].
  7.  Plunkett, Luke: Minecraft Links Help Indie Game Sell 200,000 Copies In Nine Days. 26 maja, 2011. [dostęp 2011-05-28].
  8.  Cifaldi, Frank: 2D Word-Of-Mouth Hit Terraria Sells 200K In Nine Days. 25 maja, 2011. [dostęp 2011-05-28].
  9.  Jordan Devore: Minecraft in 2D, you say? Terraria looks legit. [w:] Destructoid [on-line]. 2011-04-25. [dostęp 2011-05-22].
  10.  Duncan Geere: Terraria offers two-dimensional mining, exploring and giant eyeballs. [w:] Wired [on-line]. Condé Nast Publications, 2011-05-18. [dostęp 2017-01-11].
  11.  Michael McWhertor: Somewhere Between Super Metroid and Minecraft Lies the Intriguing Terraria. [w:] Kotaku [on-line]. Gawker Media, 2011-05-13. [dostęp 2011-05-18].
  12. ↑ Skocz do:a b Tom Mc Shea: Terraria. gamespot.com, 31.05.2011. (ang.).
  13. ↑ Skocz do:a b c Terraria NPCs – happiness, biomes, and how to get all NPCs, Pocket Tactics [dostęp 2021-06-17] (ang.).
  14. ↑ Skocz do:a b Terraria bosses – how to summon and defeat every boss, Pocket Tactics [dostęp 2021-06-17] (ang.).
  15.  Marc Nix,,Minecraft: The Platformer?" IGN [dostęp 2021-06-13] (ang.).
  16.  Microsoft Confirms the End of XNA, The Escapist, 2 lutego 2013 [dostęp 2021-06-13] (ang.).
  17.  Tom Senior2D Minecraft-alike Terraria is out today, PC Gamer, 16 maja 2011 [dostęp 2021-06-13] (ang.).
  18. ↑ Skocz do:a b Tom SeniorTerrraria patch 1.1 to add new bosses, monsters, NPCs, hard mode and Unreal Megashark, PC Gamer, 28 listopada 2011 [dostęp 2021-06-13] (ang.).
  19.  Terraria Dev: "Time to move on"; Fans: "Nooooooo!", „Rock Paper Shotgun”, 22 lutego 2012 [dostęp 2021-06-13] (ang.).
  20.  Tom SykesTerraria creator asks what YOU would like to see in a possible update, PC Gamer, 26 stycznia 2013 [dostęp 2021-06-13] (ang.).
  21.  IT HAS BEGUN! - Terraria 1.3 Launches Today! - News - Terraria, terraria.org [dostęp 2021-06-13].
  22.  Terraria - nowa aktualizacja usprawnia grafikę i dodaje mnóstwo nowych przedmiotów GRYOnline.pl, GRY-Online.pl, 1 lipca 2015 [dostęp 2021-06-13] (pol.).
  23. ↑ Skocz do:a b Terraria: Journey's End - ostatni patch przyciągnął tłumy graczy GRYOnline.pl, GRY-Online.pl [dostęp 2021-06-07] (pol.).
  24. ↑ Skocz do:a b Terraria's massive final update, Journey's End, is out today, „Rock Paper Shotgun”, 16 maja 2020 [dostęp 2021-06-07] (ang.).
  25.  Terraria’s fourth and final free expansion launches in May, PCGamesN [dostęp 2021-06-07] (ang.).
  26.  Terraria: Journey’s End is a massive free update, VentureBeat, 10 czerwca 2019 [dostęp 2021-06-07] (ang.).
  27. ↑ Skocz do:a b FrozenTerraria doczeka się wsparcia dla Steam Workshop GRYOnline.pl, GRY-Online.pl, 28 listopada 2020 [dostęp 2021-06-06] (pol.).
  28. ↑ Skocz do:a b c EntelarmerTerraria w końcu ze wsparciem Warsztatu Steam w patchu 1.4.2 GRYOnline.pl, GRY-Online.pl, 29 marca 2021 [dostęp 2021-06-06] (pol.).
  29.  tModLoader na Steam, store.steampowered.com [dostęp 2021-06-06] (ang.).
  30.  Klei na twitterze, Twitter, 22 listopada 2021 [dostęp 2021-11-28] (ang.).
  31.  Terraria – An Eye For An Eye: Terraria x Don't Starve Together Crossover Update Out Now!, store.steampowered.com, 18 listopada 2021 [dostęp 2021-11-28] (ang.).
  32.  Berlin (cdaction.pl): Terraria – recenzja. cdaction.pl, 31.05.2011. (pol.).
  33.  Phill Cameron: Terraria Review. eurogamer.net, 28.06.2011. (ang.).
  34.  David Sanchez: Terraria Review. gamezone.com, 28.05.2011. (ang.).
  35.  Nathan Meunier: Terraria Review. This indie sandbox adventure is much more than a 2D Minecraft clone.. ign.com, 25.05.2011. (ang.).
  36.  Tom Senior: Terraria review. .pcgamer.com, 16.06.2011. (ang.).
  37.  Terraria for PC. GameRankings. [dostęp 2015-08-31]. (ang.).
  38. ↑ Skocz do:a b ,,Terraria for PC Reviews". Metacritic. [dostęp 2021-05-05] (ang.).
  39.  ,,Terraria for PlayStation 3 Reviews". Metacritic. [dostęp 2021-05-05] (ang.).
  40.  ,,Terraria for Xbox 360 Reviews". Metacritic. [dostęp 2021-05-05] (ang.).
  41.  ,,Terraria for iPhone/iPad Reviews". Metacritic. [dostęp 2021-05-05] (ang.).
  42.  ,,Terraria for PlayStation Vita Reviews". Metacritic. [dostęp 2021-05-05] (ang.).
  43.  ,,Terraria for PlayStation 4 Reviews". Metacritic. [dostęp 2021-05-05] (ang.).
  44.  ,,Terraria for Xbox One Reviews" Metacritic [dostęp 2021-05-05] (ang.).
  45.  ,, Terraria for 3DS Reviews" Metacritic. [dostęp 2021-05-05] (ang.).
  46.  ,,Terraria for Switch Reviews" Metacritic [dostęp 2021-05-05] (ang.).
  47.  Jonathan BoldingTerraria hits all-time highs on its ninth anniversary and final update, PC Gamer, 16 maja 2020 [dostęp 2021-06-14] (ang.).
  48. ↑ Skocz do:a b Przemysław Dygas,,Terraria przekracza kolejną barierę; sprzedało się już 35 milionów kopii", 22 marca 2021 [dostęp 2021-05-05] (pol.).

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]